El Calafate en El Chalten (28 april t/m 4 mei 2014 - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van winnier - WaarBenJij.nu El Calafate en El Chalten (28 april t/m 4 mei 2014 - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van winnier - WaarBenJij.nu

El Calafate en El Chalten (28 april t/m 4 mei 2014

Door: Winnie

04 Mei 2014 | Argentinië, El Chaltén

El Calafate en El Chalten (28 april t/m 4 mei 2014)

Op dit moment zitten we op een boottocht van 30 uur van El Chacabuco naar Quellon op het Chileense eiland Chiloe. We varen door de fjorden van het Chileense Patagonië tussen groenbegroeide eilanden. Af en toe stoppen we bij zo'n eilandje om vrachten af te laden of mensen op te pikken die daar in piepkleine dorpjes wonen (ik denk maximaal 1000 inwoners). Het landschap is super mooi en volgens mij zag in net een dolfijn :). Maar goed, 30 uur is een lange reis, dus ik zal nog even teruggaan in de tijd en vertellen welk moois wij in El Calafate en El Chalten hebben gezien:

Wat is Patagonië prachtig!!! En groot!
Na Ushuaia zijn we met de bus naar El Calafate vertrokken. We hadden goede verhalen gehoord over het busvervoer in Argentinie dus zagen dat wel zitten. De bus vertrok om 5 uur 's ochtends dus we moesten erg vroeg ons bed uit maar we zaten er op tijd in. De bus starten..... en weer afslaan. Nog een keer starten... en weer afslaan. Om een lang verhaal kort te maken: we zaten 2 uur lang in een ijskoude bus zonder verwarming te wachten totdat 2 kleine busjes kwamen om ons al ingeblikte sardientjes naar de eerst volgende bestemming te brengen. Hier konden we gelukkig overstappen op een grotere, iets comfortabelere, bus. Verder was het een lange busrit van 18 uur met niks, niks en niks. Onderweg zagen wij enorme vlakke leegtes met af en toe een paar kleine vulkanen in de verte, de steppe van Patagonië. Saai uitzicht zul je denken, maar onverwacht waren er toch mooie dingen te zien. Grazende guanaco's (een soort lama's), flamingo's in een meer, gaucho's met hun vee langs de weg of op hun ranch en struisvogels. Wij Nederlanders hadden van tevoren wel gedacht dat deze landen groot zouden zijn, maar als je in een dag een gebied zo groot als Nederland doorkruist met helemaal niks, besef je pas hoe klein en gemaakt ons kikkerlandje is.

Midden in de nacht kwamen we aan in El Calafate en namen een taxi naar ons hostel. Bij het boeken van de busrit was ons al vertelt dat we in deze plaats maar een dag nodig zouden hebben voor het bezoeken van de Perito Moreno gletsjer in het nationale park Los Glaciares. Toen we wakker werden was dit ons meteen duidelijk. El Calafate heeft alleen souvenierwinkeltjes, verder is er niks te doen. In de middag zijn we dus naar de gletsjer gegaan. Ook al was het een beetje regenachtig, de gletsjer was er niet minder mooi door geworden. De gletsjer was enorm! 60 meter hoog en prachtige kleuren blauw in het ijs af en toe hoor je het ijs hard kraken en vallen er grote stokken ijs in het meer. Het klonk een beetje als vuurwerk.

Deze toeristentrekker hadden we zeker niet willen missen, maar zijn daarna toch snel doorgegaan naar het rustigere klimmersdorpje El Chalten. Rustig was het zeker. Een paar huisjes, twee bakkertjes en een kleine supermarkt. Geen mogelijkheid om met creditcard te betalen en maar 1 pinautomaat die de helft van de week leeg is. Omdat het hoogseizoen in Patagonië ook net afgelopen is, waren er weinig toeristen en was veel gesloten. Hier hebben we twee wandelingen van 8 uur gemaakt. De eerste ging naar Laguna de Los Tres, een gletsjermeer onder de Fitz Roy (3 steile rotspilaren). Na over een glibberig met ijs en sneeuw bedekt steil bergpaadje gelopen te hebben (gelukkig hadden we onze bergschoenen aan zodat we niet net als sommige Amerikanen en Japanners glibberend op onze gympies naar beneden moesten), kwamen we aan bij het meer. Een prachtig uitzicht, maar het was bewolkt... De Fitz Roy zat in de wolken, jammer na 4 uur zweten... Dan maar weer naar beneden :).
Op de terugweg ging de zo'n schijnen en toen we achterom keken zagen we hem alsnog! Gelukkig :)
Na deze dag een rustig dagje gehad en de laatste dag zijn we een zelfde soort hike wezen lopen, maar dan met uitzicht op de Cerro Torre. Deze zagen we helaas niet, omdat de wolken niet wegtrokken. Wel zijn we nog een lang stuk over de eindmorene gelopen om zijn gletsjer van dichtbij te bekijken. Ook weer prachtig. Terug in het hostel ging het keihard regenen en stormen, net op tijd!

Zoals ik al zei zijn we inmiddels in Chile waar we ook alweer veel hebben gezien en meegemaakt. Daarover meer van Reinier!

• 12 Mei 2014 - 11:51

Nita:

Mooi!! Weer veel gezien en gedaan!

• 13 Mei 2014 - 20:59

Domien:

Nou, nou, echt schitterende plekken daar waar jullie geweest zijn. Zo te zien was het niet heel erg koud? Veel genieten, met veel plezier! Groet, Domien.

• 15 Mei 2014 - 12:33

Sjirrie:

Hoi, hoi, Winnier,
    Mooi hoor om jullie verhaal te lezen. Chili heel anders dan Argentinië, lijkt me bijzonder daar, zowel natuur als cultuur.
    Inmiddels zijn jullie alweer een heel stuk noordelijker en ben heel benieuwd naar deze avonturen.
    Veel lieve groetjes van mij!