El Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van winnier - WaarBenJij.nu El Fin del Mundo - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van winnier - WaarBenJij.nu

El Fin del Mundo

Door: Reinier

27 April 2014 | Argentinië, Ushuaia

Hier weer een verslagje van onze grote Zuid-Amerika reis, dit maal over het zuidelijkste puntje van Argentinië. Oftewel; Del Fin Del Mundo. Nadat we Buenos Aires wel gezien hadden wilden we naar het zuiden gaan reizen. Het plan om dit met de bus te gaan doen lieten we al gauw varen gezien de kosten en de duur van de reis. We konden een goed-geprijsde vlucht vinden naar Ushuaia en namen deze dan ook op donderdag (24 april). Dit keer gelukkig geen dikke bellende Italianen of vol getatoeëerde Hells Angels die bijna op je schouder liggen te slapen, alleen de landing was wat ruw. Net zoals het landschap om ons heen! Prachtig!
Na even zoeken vonden we een hostel waar ze nog een privé kamer hadden. Beetje een saai hostel maar wel lekker om even een eigen kamer te hebben in plaats van een dorm. s Middags even Ushuaia bekeken en een plan getrokken voor de volgende dag. Ushuaia zelf is een klein stadje (groot dorp) wat eigenlijk vooral van belang is voor alle Antarctica tours die ervandaan vertrekken. Deze vinden alleen allemaal in de zomer plaats (januari, februari) en het was nu dan ook niet bijzonder druk, maar nog genoeg te doen voor ons. Vrijdag dan ook rondgelopen in het aangrenzende nationale park Tierra del Fuego (fotos). Een heel mooi natuurpark waar we ook kort even hebben mogen proeven van de koude Patagonische wind. De dag erna zijn we dan maar een van de top attracties van Ushuaia gaan doen: een boot excursie naar de dichtsbijzijnde eilanden in het Beagle kanaal om zeeleeuwen te spotten. Geweldige dikke grommende hupsende lompe beesten. Tenminste, als ze op het land zijn. In het water kunnen ze wel snel zijn hebben we gezien, er kwam ons namelijk een kudde (kudde? denk het wel he) van wel zo een twintig beesten tegemoet zwemmen. Die waren op de vlucht voor iets wat achter hun aan zat: ORCAS! Supervet! De kapitein gauw er naar toe gevaren en daar konden we een kat en muis spelletje aanschouwen van twee jonge orcas die een achtergebleven zeeleeuw hadden ingesloten. De pechvogel probeerde beschutting te zoeken bij onze boot maar op het moment dat wij weer wegvoeren was ie overgeleverd aan de gratie gods. Uiteindelijk hebben we niet gezien wat er met onze dikke vriend is gebeurd maar ik denk niet veel goeds. Onze laatste dag in Ushuaia zijn we even naar een dichtbijzijnde gletsjer gehobbeld (Glaciar Martial).
Onze volgende bestemming is El Calafate en El Chalten, een stad en een dorpje in het hart van Patagonie. Terwijl ik dit typ zitten we inmiddels al lang en breed in El Chalten (correctie: Chile Chico in Chili, internet in El Chalten wilde niet werken) maar de verhalen hierover zullen we jullie toch nog even onthouden. Die mag Winnie de volgende keer weer vertellen.

Adios Amigos y familia

P.s. Meer foto's op Facebook!

• 05 Mei 2014 - 08:37

Sjirrie:

Hoi Winnier,
    Mooi, mooi en bijzonder het boottochtje in het Beagle kanaal, had er wel even bij willen zijn:)
    Die vos ziet er wel heel erg tam uit zo dichtbij!?

• 05 Mei 2014 - 22:29

Max:

Mooi stukje weer! Goed om vanavond weer iets van jullie te horen via Whatsapp. Mams zat zich op dat moment net voor te bereiden op een maaltje asperges in restaurant De Kroontjes in De Koog. De foto hebben jullie gezien. Veel plezier op de tocht naar het noorden.

• 06 Mei 2014 - 14:25

Margreet:

Hoi kinders,
    Leuk stukje heb je geschreven, en prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Wat een belevenis: de jacht van die orka's op die kudde zeeleeuwen. ( en wat zielig voor dat ene zeeleeuwtje, maar ja, orkaatjes moeten ook eten.....)

• 08 Mei 2014 - 08:54

Anniek:

Het klinkt allemaal prachtig! Leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

• 09 Mei 2014 - 23:43

Marc:

So ik ben weer bij. Gave dingen/ verhalen en mooie foto's. Jullie houden het wel ff vol zo. Veel meer plezier nog.